Hvad er canonicals?
For at gøre dette indlæg en smule mere forståeligt, skal den grundlæggende forståelse for canonical tagget først og fremmest på plads.
Tagget ligger i dette tilfælde på forsiden på sommersangdigital.dk og peger på sig selv. Det fortæller Google, at det er den korrekte url til indeksering. Det kan derfor virke meget simpelt, da det i dette tilfælde fungerer og der ingen problemer er. Men hvad kan der så opstå af udfordringer med netop canonicals?
Når der er problemer med canonical tags, så kan det være:
Ovenstående er de mest gængse vi typisk støder på.
Jakob H. Paydari, SEO Specialist
Der skal kun være ét canonical tag pr. side. Enten skal det referere til sig selv eller også skal det henvise til en anden side. Sidstnævnte kommer vi ind på under ‘duplikeret indhold – brug af canonical’.
Når der findes mere end ét canonical tag på en side, skyldes det især brugen af extensions eller plugins gennem systemer som Magento, Prestashop og WordPress. Her kan du komme til at installere noget, der genererer flere canonicals pr. side, fordi du vil bruge canonicals ift. punkt 2.
Flere produkter kan på en webshop godt have samme formål ift. rankings. For at undgå duplikeret indhold eller kannibaliseret indhold, hvor flere sider har samme formål med at ranke, kan du gøre brug af canonical tag. Det bliver bl.a. brugt, når webshops opretter et nyt produkt for hver variant der findes af en t-shirt (f.eks. alle farver) i stedet for at det ligger som varianter på et enkeltstående produkt. I det tilfælde kan du, med canonical tagget, fortælle Google at det kun er den hvide t-shirt, der skal ranke.
Så i stedet for den gule t-shirt har tagget <link href=”domæne.dk/shop/gul-tshirt” rel=”canonical”>, peger du den i stedet på <link href=”domæne.dk/shop/hvid-tshirt” rel=”canonical”>. På denne måde vil Google typisk kigge mod indeksering af den hvide t.shirt. På denne måde undgår du at skulle lave produkttekster til alle farver. Den rigtige løsning er dog én produktside pr. produkt, hvor farver er lagt ind som varianter – akkurat som størrelser. Du opretter først nye produkter, når det adskiller sig fra det andet.
Vi har oplevet at et system som f.eks. Dynamic Web, når vi har fået nye kunder, hvor forsiden f.eks. kan tilgås via flere forskellige url’er. Det kan eksempelvis se således ud:
hjemmeside.dk
hjemmeside.dk/forside.aspx
hjemmeside.dk/forside-2.aspx
Det giver udfordringer på flere parametre. Først og fremmest vil der opstå duplikeret indhold og flere sider kommer pludselig til at ranke med samme formål. Derudover, hvis siden kan tilgås gennem flere url’er, kan du risikere at dine eksterne links kan pege på flere undersider og dermed fordele autoriteten mellem sig, i stedet for den er samlet på én side. Og med hvert sit canonical tag. Havde de forskellige forsider som minimum peget på førstnævnte gennem canonical tagget, så var problemet markant mindre. Men først og fremmest, så skal det kun være muligt at tilgå en forside gennem én url!
Det er også interessant at kigge på manglende canonical tag. Det er velkendt, at hjemmesider bliver kopieret og brugt af andre eller store dele af nettet bliver scrapet (kopieret) og lagt op på obskure sider. Når denne proces sker, tager den typisk canonical tagget med fra den enkelte hjemmeside, så Google trods alt ved, hvilken side der skal indekseres på indholdet. Uden canonical tag, afgiver du reelt set dit indhold til nogle andre, uden Google ved hvor det hører til.
Det kan også være ved ‘pagination’. Pagination er når der er flere sider på en kategoriside, fordi der f.eks. er mange produkter. En url vil se således ud, når den er pagineret:
eksempel.dk/kategori/produkt/
eksempel.dk/kategori/produkt/?=1
eksempel.dk/kategori/produkt/?=2
Her benyttede du før rel=next og rel=prev, som vi beskriver dybere herunder.
Efter Google valgte ikke længere at benytte sig af rel=next og rel=prev, er canonical tags blevet endnu vigtigere. Ellers er der en reel risiko for, at alle eksempelsiderne ovenover bliver indekseret. Det vil igen betyde duplikeret indhold, som beskrevet længere oppe.
Udvalgte artikler fra vores blog
For mere info kontakt Anders Sommersang.
Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk