Luk dette vindue
    Hvad kan crawleren og hvorfor er det vigtigt?

    Crawling og indeksering

    For at forstå Google, er det vigtigt at du grundlæggende forstår hvordan crawleren og indekseringen af siderne fungerer. Groft sagt, har din hjemmeside et budget ift. indeksering af sider på dit domæne. Det er med andre ord nemmere for Google at crawle og indeksere en hjemmeside med få undersider kontra en side med flere tusinde undersider. Når vi er oppe i det antal, er det vigtigt at påvirke og kontrollere budgettet.

    Hvorfor er dit crawl-budget vigtigt?

    Google har store udgifter forbundet med at crawle, eller gennemgå, domæner. Udgifterne går først og fremmest til datacentre og driften af disse, som der er skudt flere op af i Danmark – bl.a. i Fredericia.

    Dette er den helt store grund til at Google har et crawl-budget. Ved at optimere din hjemmeside rent teknisk, gør du det lettere for Google at crawle og indeksere det rigtige, hvilket i sidste ende betyder bedre resultater.

    Anders og Sommersang Digital har hjulpet os med opsætning af korrekt produktindeksering og efterfølgende SEO-arbejde.

    De leverer nogle særdeles gennemarbejdede søgeordsanalyser, ligesom de løbende sparrer med os ang. udvælgelse af relevante søgetermer ift. vores konkrete situation og marked. Vi er meget tilfredse med samarbejdet omkring SEO. Jeg vil dog også fremhæve, at Anders er en værdifuld ekstern sparringspartner, som aldrig er for nærig til at give et godt råd med på vejen, selvom det ligger ud over det aftalte. Det være sig eks. om hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SoMe, digital annoncering, e-mail marketing, og digital presse/linkbuilding.

    Anders og resten af holdet er desuden enormt behagelige at samarbejde med: Gæve nordjyder, der svarer hurtigt og venligt og uden overflødig og irriterende bureau-lingo, men som også skærer igennem og siger nej, hvis vi er på vej ud af en tangent. De bedste anbefalinger herfra.

    Morten B. Laursen, kommunikations- og marketingansvarlig, Flexto A/S

    I Sommersang Digital har vi fundet den samarbejdspartner som via strategi, rådgivning og eksekvering, både sørger for et tidssvarende teknisk setup og at vi ranker højt på alle de områder vi arbejder indenfor.

    Sommersang Digital er hele tiden på forkant med udviklingen og tilbyder os bla. en dashhboard løsning, hvor vi hele tiden kan følge udvikling og trends i content efterspørgsel og derfra udgive content, som specifikt efterspørges lige nu og her.

    Med denne rigtige partner for os, har vi øget såvel vores organiske vækst markant, fået en langt bedre konverteringsoptimering og en partner, som har taget sig til at sætte sig ind i vores genre og derfra kunne rådgive os til den mest optimale strategiske indsats.

    Peter Sindahl, kommerciel direktør, Migogkbh

    Anders er dygtig til at tage os i hånden og ringer bekymret, hvis han føler vi ikke har haft kontakt i lidt tid. Han går rigtig langt for at sørge for, at vi som kunde føler os trygge og tilpasse i det arbejde der udføres. På trods af en kontant besparelse ift. de mere etablerede bureauer, er servicen stadig rigtig god.

    Steffen, partner, Landinspektørfirmaet Land&Skel

    Fantastiske resultater efter kort tid. Vi har fået flere kunder i “butikken” og salget til private er steget med ca. 25%.

    Jens Melgaard, ejer, Autoriseret elektriker Jens Melgaard

    Samarbejdet med Sommersang Digital har været et trygt og kompetent miljø at færdes i. Anders er engageret og troværdig i sin tilgang til vores virksomhed og dennes bedste. Optimering af vores hjemmeside på SEO, hvor etik står i højt ift. online adfærd, har Anders imødekommet til perfektion.

    Mark Williams, projektleder, Dansk NLP Institut

    Faktorer med indvirkning på crawl-budgettet

    • Domænets alder
    • En stærk backlink profil
    • Størrelsen på domænet (antal undersider)
    • Mængden af nyt indhold

    For at sikre crawling fungerer så godt som muligt skal det være nemt for Google at bevæge sig rundt på og analysere din hjemmeside. I denne proces opstår der en masse faldgruber, som danner grobund for dette indlæg.

    I Search Console er det muligt at se crawl stats her: https://search.google.com/search-console/settings/crawl-stats

    Hvor mange sider skal indekseres?

    Det er vigtigt at være bevidst om forskellene på hjemmesider med mange undersider (de vil typisk blive crawlet oftere) end sider med ganske få sider. Mellem 100-1000 undersider, eller under, er ikke særligt store domæner. Men når vi bevæger os op herfra, så begynder det at have betydning, især når vi kommer op over 10.000.

    Vi har set gentagne eksempler på at sider har opnået bedre rankings på kerneforretningen, når vi optimerer crawlbudgettet. Bl.a. ved brugen af <meta name=”robots” content=”noindex, follow”

    Bedre rankings med optimeret crawl-budget

    Det er vores egen erfaring, at der opnås bedre rankings ved f.eks. at deindeksere tomme sider, uden nogen rankingmæssig betydning. Vi har oplevet forbedrede rankings helt ned på domæner med 500 sider, hvor sider med tomt eller ingen indhold i nogle tilfælde har fyldt helt op til 20%, eller 100 sider. Det er meget fokus på sider, uden reel betydning for dine rankings.

    Der er mange delte meninger om emnet. Andre vil utvivlsomt sige det er effektløst og spild af tid – endda på de store domæner også. For os er det også et spørgsmål om kvalitet i søgeresultaterne og på domænet generelt. Der skal ikke være 20% af et domæne, som udelukkede består af tomme sider med lav kvalitet.

    42 42 06 48 Lyngvej 3, 9000 Aalborginfo@sommersangdigital.dk
    [contact-form-7 id="948" title="Nyhedsbrev popup"]
    <div role="form" class="wpcf7" id="wpcf7-f948-o3" lang="da-DK" dir="ltr"> <div class="screen-reader-response"><p role="status" aria-live="polite" aria-atomic="true"></p> <ul></ul></div> <form action="/google-crawl-og-indeksering/#wpcf7-f948-o3" method="post" class="wpcf7-form init" novalidate="novalidate" data-status="init"> <div style="display: none;"> <input type="hidden" name="_wpcf7" value="948" /> <input type="hidden" name="_wpcf7_version" value="5.3.1" /> <input type="hidden" name="_wpcf7_locale" value="da_DK" /> <input type="hidden" name="_wpcf7_unit_tag" value="wpcf7-f948-o3" /> <input type="hidden" name="_wpcf7_container_post" value="0" /> <input type="hidden" name="_wpcf7_posted_data_hash" value="" /> <input type="hidden" name="_wpcf7_recaptcha_response" value="" /> </div> <label> Dit navn (påkrævet) <input type="text" name="your-name" value="" size="40" class="wpcf7-form-control wpcf7-text wpcf7-validates-as-required" aria-required="true" aria-invalid="false" /> </label> <label> Firmanavn (påkrævet) <input type="text" name="your-company" value="" size="40" class="wpcf7-form-control wpcf7-text wpcf7-validates-as-required" aria-required="true" aria-invalid="false" /> </label> <label> Din e-mail (påkrævet) <input type="email" name="your-email" value="" size="40" class="wpcf7-form-control wpcf7-text wpcf7-email wpcf7-validates-as-required wpcf7-validates-as-email" aria-required="true" aria-invalid="false" /> </label> <input type="submit" value="Tilmeld" class="wpcf7-form-control wpcf7-submit" /><div class="wpcf7-response-output" aria-hidden="true"></div></form></div>