SEO 

Google opdaterer deres algoritme

Google bekræfter en større opdatering på deres algoritme i søgeresultaterne denne uge.

august 3, 2018

Google bekræfter en større opdatering på deres algoritme i søgeresultaterne denne uge. Bekræftelsen kommer på baggrund af, at flere har bemærket større udsving i deres rangeringer i søgeresultaterne.

Google opdaterer hele tiden deres algoritme – faktisk dagligt – så de hele tiden er sikre på, at de kan levere de søgeresultater som brugeren efterspørger. De daglige opdateringer fokuserer på mindre specifikke forbedringer, der ikke har så stor indflydelse på søgeresultaterne. Flere gange om året laver de dog en større opdatering, som er designet til at lave mere omfattende forbedringer til søgeresultaterne, og disse er vigtige at holde øje med, idet de kan have stor indflydelse på placeringerne i søgeresultaterne.

Google bekræfter, at opdateringen i denne uge er en opdatering i bred forstand. Det vil sige, at den ikke går ind og laver ændringer på noget specifikt eller prøver at sigte efter noget specielt, såsom fx loadtid på hjemmesider. Ved opdateringer, hvor der bliver sigtet efter noget specifikt kan ejere af hjemmesider og folk der arbejder med SEO hurtigt gå ind og lave en ændring eller rette op på nogle ting, så man undgår karantæne af Google.

Ved de brede opdateringer er der som regel ikke sigtet mod noget specifikt udover den generelle kvalitet af indhold på landingssider samt siderne i søgeresultaterne, og hjemmesideejerne og SEO-medarbejderne kan derfor ikke rigtig gøre så meget.

Har du brug for en analyse af din hjemmeside?

Anders Larsen, SEO Specialist

Hvordan forholder jeg mig til opdateringen som ejer af en hjemmeside?

Tilbage i marts lavede Google en lignende opdatering, og her fortalte de, at der intet var galt med de hjemmesider som ikke rankede så godt i søgeresultaterne. De belønnede bare de hjemmesider, der tidligere havde underpræsteret. Der var derfor ingen hurtig måde, hvorpå man kunne ændre noget ved de sider som mistede rangeringer.

Ved denne uges opdatering siger Google det samme. De fastslår, at de nok skal give flere detaljer, hvis deres opdateringer indeholder elementer, hvor man skal være mere handlingsorienteret, således hjemmesideejere hurtigt kan lave justeringer.

Men igen, denne gang er der bare ikke rigtigt noget specifikt man kan gøre.

“Think more broadly”

Hvis ikke der er noget man kan gøre, hvorfor er det så alligevel vigtigt at være opmærksom på en opdatering som denne, når du ejer en hjemmeside?

Google fortæller, at de håber at hjemmesideejere ved denne opdatering ikke skynder sig at justere på ting, som de “tror” opdateringen har haft en indvirkning på. De fortæller, at man i stedet skal prøve at tænke ‘mere bredt’.

Specifikt kan man kigge på sit indhold. Kvalitetsindhold på hjemmesider er alfa omega for at rangere godt i søgeresultaterne. Indholdet skal både være læsbart og relevant, og så skal det skrives til din målgruppe.

Ved at tænke bredt i stedet for specifikt er man sikker på, at man ikke kommer til at justere på noget, der kan have en større konsekvens i forhold til Googles placeringer. Men vil man alligevel gerne have noget specifikt at gå efter, så kan man i stedet kigge på Googles guidelines for hvordan man laver kvalitets indhold, som de opdaterede i sidste uge. Her er der over 200 sider af parametre man kan kigge på i forhold til indhold.

  • flexto-seo

    De leverer nogle særdeles gennemarbejdede søgeordsanalyser, ligesom de løbende sparrer med os ang. udvælgelse af relevante søgetermer ift. vores konkrete situation og marked. Vi er meget tilfredse med samarbejdet omkring SEO. Jeg vil dog også fremhæve, at Anders er en værdifuld ekstern sparringspartner, som aldrig er for nærig til at give et godt råd med på vejen, selvom det ligger ud over det aftalte. Det være sig eks. om hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SoMe, digital annoncering, e-mail marketing, og digital presse/linkbuilding.

    Morten B. Laursen

    Kommunikations- og marketingansvarlig

    Flexto A/S

  • I Sommersang Digital har vi fundet den samarbejdspartner som via strategi, rådgivning og eksekvering, både sørger for et tidssvarende teknisk setup og at vi ranker højt på alle de områder vi arbejder indenfor.

    Med denne rigtige partner for os, har vi øget såvel vores organiske vækst markant, fået en langt bedre konverteringsoptimering og en partner, som har taget sig til at sætte sig ind i vores genre og derfra kunne rådgive os til den mest optimale strategiske indsats.

    Peter Sindahl

    Kommerciel Direktør

    Migogkbh/ Min By Media

  • Samarbejdet med Sommersang Digital har været et trygt og kompetent miljø at færdes i. Anders er engageret og troværdig i sin tilgang til vores virksomhed og dennes bedste. Optimering af vores hjemmeside på SEO, hvor etik står i højt ift. online adfærd, har Anders imødekommet til perfektion.

    Mark Williams
    projektleder
    Dansk NLP Institut

Jeg har opdaget fald i mine ratings – hvad gør jeg?

Har du opdaget et fald i dine ratings efter den nye opdatering kom ud, så skal du ikke være nervøs. Google bekræfter, at der sagtens kan være et fald eller en stigning i rangeringerne på specifikke hjemmesider, men et fald betyder nødvendigvis ikke, at der er noget galt med hjemmesiden.

Et fald i rangeringen kan være en følge af, at de sider, som førhen underpræsterede nu får en gevinst i form af bedre rangeringer.

På nuværende tidspunkt kan vi ikke se nogen større forandringer i rankings på søgeresultaterne, hvilket er ret usædvanligt for de her større opdateringer som Google laver. Men det kan muligvis være, fordi denne opdatering har en langsom udrulning og man derfor først ser den fulde effekt efter et par dage.

Vi følger med i udviklingen.

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

Udvalgte artikler fra vores blog

For mere info kontakt Anders Sommersang.

Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk

 

Se alle artikler
Se alle artikler
Find også Sommersang Digital på de sociale medier

© 2022

Kompetencer & ydelser
Bliv kontaktet