Google bekræfter en større opdatering på deres algoritme i søgeresultaterne denne uge.
Google bekræfter en større opdatering på deres algoritme i søgeresultaterne denne uge. Bekræftelsen kommer på baggrund af, at flere har bemærket større udsving i deres rangeringer i søgeresultaterne.
Google opdaterer hele tiden deres algoritme – faktisk dagligt – så de hele tiden er sikre på, at de kan levere de søgeresultater som brugeren efterspørger. De daglige opdateringer fokuserer på mindre specifikke forbedringer, der ikke har så stor indflydelse på søgeresultaterne. Flere gange om året laver de dog en større opdatering, som er designet til at lave mere omfattende forbedringer til søgeresultaterne, og disse er vigtige at holde øje med, idet de kan have stor indflydelse på placeringerne i søgeresultaterne.
Google bekræfter, at opdateringen i denne uge er en opdatering i bred forstand. Det vil sige, at den ikke går ind og laver ændringer på noget specifikt eller prøver at sigte efter noget specielt, såsom fx loadtid på hjemmesider. Ved opdateringer, hvor der bliver sigtet efter noget specifikt kan ejere af hjemmesider og folk der arbejder med SEO hurtigt gå ind og lave en ændring eller rette op på nogle ting, så man undgår karantæne af Google.
Ved de brede opdateringer er der som regel ikke sigtet mod noget specifikt udover den generelle kvalitet af indhold på landingssider samt siderne i søgeresultaterne, og hjemmesideejerne og SEO-medarbejderne kan derfor ikke rigtig gøre så meget.
Anders Larsen, SEO Specialist
Tilbage i marts lavede Google en lignende opdatering, og her fortalte de, at der intet var galt med de hjemmesider som ikke rankede så godt i søgeresultaterne. De belønnede bare de hjemmesider, der tidligere havde underpræsteret. Der var derfor ingen hurtig måde, hvorpå man kunne ændre noget ved de sider som mistede rangeringer.
Ved denne uges opdatering siger Google det samme. De fastslår, at de nok skal give flere detaljer, hvis deres opdateringer indeholder elementer, hvor man skal være mere handlingsorienteret, således hjemmesideejere hurtigt kan lave justeringer.
Men igen, denne gang er der bare ikke rigtigt noget specifikt man kan gøre.
Hvis ikke der er noget man kan gøre, hvorfor er det så alligevel vigtigt at være opmærksom på en opdatering som denne, når du ejer en hjemmeside?
Google fortæller, at de håber at hjemmesideejere ved denne opdatering ikke skynder sig at justere på ting, som de “tror” opdateringen har haft en indvirkning på. De fortæller, at man i stedet skal prøve at tænke ‘mere bredt’.
Specifikt kan man kigge på sit indhold. Kvalitetsindhold på hjemmesider er alfa omega for at rangere godt i søgeresultaterne. Indholdet skal både være læsbart og relevant, og så skal det skrives til din målgruppe.
Ved at tænke bredt i stedet for specifikt er man sikker på, at man ikke kommer til at justere på noget, der kan have en større konsekvens i forhold til Googles placeringer. Men vil man alligevel gerne have noget specifikt at gå efter, så kan man i stedet kigge på Googles guidelines for hvordan man laver kvalitets indhold, som de opdaterede i sidste uge. Her er der over 200 sider af parametre man kan kigge på i forhold til indhold.
Har du opdaget et fald i dine ratings efter den nye opdatering kom ud, så skal du ikke være nervøs. Google bekræfter, at der sagtens kan være et fald eller en stigning i rangeringerne på specifikke hjemmesider, men et fald betyder nødvendigvis ikke, at der er noget galt med hjemmesiden.
Et fald i rangeringen kan være en følge af, at de sider, som førhen underpræsterede nu får en gevinst i form af bedre rangeringer.
På nuværende tidspunkt kan vi ikke se nogen større forandringer i rankings på søgeresultaterne, hvilket er ret usædvanligt for de her større opdateringer som Google laver. Men det kan muligvis være, fordi denne opdatering har en langsom udrulning og man derfor først ser den fulde effekt efter et par dage.
Vi følger med i udviklingen.
Udvalgte artikler fra vores blog
For mere info kontakt Anders Sommersang.
Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk