SEO 

Google tilføjer FAQ, Q&A og 'Hvordan gør man' funktioner til søgeresultaterne

Googles nye funktion vil medvirke, at mere indhold bliver placeret direkte i søgeresultaterne. Brugeren har derfor mulighed for at få svar på, hvad de søgte efter uden at skulle besøge selve hjemmesiden.

august 1, 2018

Ved Google Dance i Singapore i sidste uge løftede Gary Illyes fra Google sløret for en ny funktion, der i fremtiden kommer til at være en del af Googles søgeresultater.

Den nye funktion giver Google mulighed for at se specifikt indhold på en hjemmeside, herunder FAQ, Q&A og Hvordan gør man tekst, og fremhæve dem i søgeresultaterne som en rich snippet – eller ‘udvidet uddrag’ som Google kalder dem på dansk. Disse rich snippets kommer til at fylde næsten hele skærmen på mobiltelefoner.

FAQs kommer til at blive vist i søgeresultaterne som en liste med de hyppigt stillede spørgsmål, som vil blive udvidet med svaret, hvis man trykker på dem. Q&A (spørgsmål og svar) funktionen ligner noget vi allerede har set før (især ved søgeresultater fra Quora og Reddit). Her vil man kunne se et spørgsmål og så vil flere svar blive vist nedenunder i en slider.

‘Hvordan gør man’ funktionen fungerer lidt på samme måde som opskrifter bliver vist i søgeresultaterne med hvor lang tid tager det, hvad skal du bruge og så en liste med de forskellige trin. Hvert trin bliver udvidet med en mere uddybende forklaring, hvis man trykker på dem.

Anders - SEO Specialist

Har du brug for en analyse af din hjemmeside?

Anders Sommersang, ejer og SEO Specialist

Mere indhold i søgeresultaterne

Dette vil åbenlyst placere rigtig meget indhold direkte i søgeresultaterne, der kan give besøgende svar på, hvad de søgte efter uden at skulle gå direkte ind på hjemmesiden. Men det vil i langt de fleste tilfælde ikke kunne give det fulde svar.

Ved Q&A vil det fulde svar ikke blive vist – kun et uddrag, som kan udvides ved at trykke på ‘mere’. Ved de andre er det endnu uklart, hvor meget der bliver vist. Hvis du fx søger efter ‘hvordan bygger man en terrasse’ vil resultatet højst sandsynligt være en komprimeret udgave sammenlignet med hvad man kan se på den aktuelle side.

Men der er bestemt også fordele ved dette. I eksemplerne som blev vist ved Google Dance i Singapore, kunne man se at resultatet næsten fyldte hele pladsen på skærmen. Det er ret meget man får lov til at fylde i forhold til sine konkurrenter, og er især mere end et almindeligt søgeresultatet og de fleste andre featured snippets.

Funktionen endnu ikke tilgængelig – men bliver det snart

Det kommer højst sandsynligt til at være strukturerede data (schema markup), som vil udløse disse rich snippets i søgeresultaterne. Allerede nu finder du både FAQ, Q&A og ‘hvordan gør man’ tilgængelige, men Google har dog endnu ikke tilføjet dem til listen over understøttede strukturerede data endnu.

Har du en hjemmeside med noget af dette indhold vil det være smart allerede nu at tilføje de strukturerede data til dem, så det kan blive vist allerede fra starten, når Google begynder at bruge det i søgeresultaterne. Det betyder også at hjemmesider kan kontrollere, hvorvidt de ønsker at få deres sider vist på denne måde eller ej.

De nye funktioner virker ikke til at kunne ses i søgeresultaterne endnu og det er endnu usikkert om det kun kommer til at fungere på mobiltelefoner eller om det også kommer til at være en funktion ved søgeresultaterne på en desktop computer.

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

Udvalgte artikler fra vores blog

For mere info kontakt Anders Sommersang.

Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk

 

Se alle artikler
Se alle artikler
Find også Sommersang Digital på de sociale medier

© 2022

Kompetencer & ydelser
Bliv kontaktet