SEO 

HJÆLP! Mine anmeldelser er forsvundet fra Google!

Google udsendte d. 18. september 2019 en algoritmeændring, der udelukkende er sat i verden for at fjerne misbrug af reviews på deres søgeresultat.

september 27, 2019

Har du oplevet, at dine stjerner fra søgeresultatet er forsvundet?

I længere tid har rigtig mange set stort på Googles Guidelines omkring anmeldelser indhentet fra 3. part. Det er f.eks. hvor man integrerer anmeldelser fra Trustpilot på sit domæne, og den vej igennem får sine stjerner vist direkte i søgeresultatet.

På søgeresultatet ser det således ud:

Hvad siger Googles guidelines?

Google har altid haft følgende i deres guidelines:

If the review snippet is for a local business or an organization, you must follow these additional guidelines:

  • Pages using LocalBusiness or any other type of Organization structured data are ineligible for star review feature if the entity being reviewed controls the reviews about itself. For example, a review about entity A is placed on the website of entity A, either directly in their structured data or through an embedded third-party widget.
  • Ratings must be sourced directly from users.
  • Don’t rely on human editors to create, curate, or compile ratings information for local businesses; instead, use critic review structured data.
  • Sites must collect ratings information directly from users and not from other sites.

Ny algoritmeændring forhindrer misbrug af anmeldelser

Men i lang tid har mange set stort på det. Og indrømmet, så har det for mange også virket, at tilføje markups med anmeldelser til deres egen side. Men det er slut nu!

Google udsendte d. 18. september 2019 en algoritmeændring, der udelukkende er sat i verden for at fjerne misbrug af reviews på deres søgeresultat.

Denne ændring betyder, at anmeldelser, som Google ser som ‘self-serving’ – dvs. virksomheder eller organisationer, der selv kontrollerer deres egne anmeldelser og tilføjer markups til deres egen hjemmeside – ikke bliver vist i søgeresultaterne.

De kommer til at ramme dem, som selv har kontrol over deres egne anmeldelser enten direkte på hjemmesiden gennem struktureret data eller gennem en widget. Fremover vil det kun være anmeldelser indhentet fra andre sider (som virksomheden ikke selv har kontrol over), som vil blive vist i søgeresultatet.

Hvad så nu?  

Ændringen i algoritmen kommer til at betyde, at de anmeldelser, som man rent faktisk kommer til at se i søgeresultaterne nu bliver mere troværdige for brugeren. Nu kan man nemlig regne med, at de stjerner, der vises i søgeresultatet er indhentet fra reelle brugere og ikke fra virksomheden selv. 

Det vil heller aldrig være virksomheden eller organisationen selv, som har kontrol over de stjernemarkeringer, der bliver vist i søgeresultatet. Én ting, som også forringer troværdigheden i høj grad.

 På den måde kan man som bruger i langt højere grad stole på de anmeldelser, som man får vist direkte i søgeresultatet. Kilde: https://webmasters.googleblog.com/2019/09/making-review-rich-results-more-helpful.html

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

Udvalgte artikler fra vores blog

For mere info kontakt Anders Sommersang.

Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. [email protected]

 

Se alle artikler
Se alle artikler
Find også Sommersang Digital på de sociale medier

© 2022

Kompetencer & ydelser
Bliv kontaktet