Google udsendte d. 18. september 2019 en algoritmeændring, der udelukkende er sat i verden for at fjerne misbrug af reviews på deres søgeresultat.
Har du oplevet, at dine stjerner fra søgeresultatet er forsvundet?
I længere tid har rigtig mange set stort på Googles Guidelines omkring anmeldelser indhentet fra 3. part. Det er f.eks. hvor man integrerer anmeldelser fra Trustpilot på sit domæne, og den vej igennem får sine stjerner vist direkte i søgeresultatet.
På søgeresultatet ser det således ud:
Google har altid haft følgende i deres guidelines:
If the review snippet is for a local business or an organization, you must follow these additional guidelines:
Men i lang tid har mange set stort på det. Og indrømmet, så har det for mange også virket, at tilføje markups med anmeldelser til deres egen side. Men det er slut nu!
Google udsendte d. 18. september 2019 en algoritmeændring, der udelukkende er sat i verden for at fjerne misbrug af reviews på deres søgeresultat.
Denne ændring betyder, at anmeldelser, som Google ser som ‘self-serving’ – dvs. virksomheder eller organisationer, der selv kontrollerer deres egne anmeldelser og tilføjer markups til deres egen hjemmeside – ikke bliver vist i søgeresultaterne.
De kommer til at ramme dem, som selv har kontrol over deres egne anmeldelser enten direkte på hjemmesiden gennem struktureret data eller gennem en widget. Fremover vil det kun være anmeldelser indhentet fra andre sider (som virksomheden ikke selv har kontrol over), som vil blive vist i søgeresultatet.
Ændringen i algoritmen kommer til at betyde, at de anmeldelser, som man rent faktisk kommer til at se i søgeresultaterne nu bliver mere troværdige for brugeren. Nu kan man nemlig regne med, at de stjerner, der vises i søgeresultatet er indhentet fra reelle brugere og ikke fra virksomheden selv.
Det vil heller aldrig være virksomheden eller organisationen selv, som har kontrol over de stjernemarkeringer, der bliver vist i søgeresultatet. Én ting, som også forringer troværdigheden i høj grad.
På den måde kan man som bruger i langt højere grad stole på de anmeldelser, som man får vist direkte i søgeresultatet. Kilde: https://webmasters.googleblog.com/2019/09/making-review-rich-results-more-helpful.html
Udvalgte artikler fra vores blog
For mere info kontakt Anders Sommersang.
Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk