Luk dette vindue
Sporing contact form 7

,

Sporing af Contact form 7 i Google Tag Manager

Ifølge cf7 dokumentation er der forskellige mulige DOM events, som vi kan lytte efter i vores tag. Disse er:

  • wpcf7invalid – Udløses når kontaktformen er udført, men der er ikke sendt nogen e-mail, fordi der er felter med ugyldig input.
  • wpcf7spam – Udløses når kontaktformen er udført, men der er ikke sendt nogen e-mail, fordi der er fundet en mulig spam aktivitet.
  • wpcf7mailsent – Udløses når kontaktformen er udført, og der er sendt en mail.
  • wpcf7mailfailed – Udløses når kontaktformen er udført, men der er ikke sendt nogen e-maill.
  • wpcf7submit -Udløses når kontaktformen er udført, uanset om der er sendt en mail eller ej.

Vi bruger i dette tilfælde wpcf7mailsent. På denne måde sikrer vi , at formularen er udfyldt korrekt og mailen afsendt. Og dermed er vi et skridt tættere på at spore en konvertering!  

Herunder viser vi, hvordan du sætter Google Tag Manager korrekt op til at spore på contact form 7.

Skal vi hjælpe med opsætning af Google Tag Manager?

Opsætning af sporing på contact form 7

Først tilføjer du scriptet ved at lave et nyt tag, hvor du vælger ‘‘tilpasset html’. Scriptet skal trigge på alle sider, så vi sikrer opsamling af udfyldte formularer på hele domænet. Du skal tilføje følgende script:

<script>

    document.addEventListener( ‘wpcf7mailsent’, function( event ) {

    window.dataLayer.push({

    “event” : “cf7submission”,

    “formId” : event.detail.contactFormId,

    “response” : event.detail.inputs

    })

  }); 

</script>

Du tilføjer herefter triggeren ‘all pages’ til tagget. 

NB! Der findes et hav af forskellige triggers. Bl.a. kan du bruge CSS-elementer, som vi fortæller om her.

Javascript google tag manager

For de fleste af de domæner, som vi arbejder med, gælder det, at der findes flere end én formular på siden. Derfor skal vi have hevet id’et på formularerne trukket ud, så vi i målsporingen i Analytics kan differentiere mellem, hvilken der bliver udfyldt. 

Det gør vi vha. en datalagsvariabel, deraf navngivningen dlv, som vi skal bruge, når vi opretter eventet til selve sporingen, som er sidste trin.

Datalagsvariabel formid

Event sender data til Google Analytics

Nu skal vi have sendt et event (eller en hændelse, som det hedder på dansk) over til Analytics, så vi kan oprette målsporingen. Igen skal vi oprette et tag samt en trigger. Eventet bliver triggered af den EventListenener, som vi lavede tidligere med javascriptet.

 

Event tracking Google Tag Manager

Herunder kan I se et billede af tagget, som smider data til Analytics. {{dlv – formid}}, som vi oprettede, sørger for at vi kan adskille de forskellige formularer i Analytics, som er sidste step:

… Selve målsporingen!

Målsporing Analytics

Opsætning af sporing i Analytics

Under mål i ‘administrator’ i Analytics opretter vi et ‘tilpasset’ mål. Navnet er i dette tilfælde ‘kontaktformular’, da der på siden er en almindelig formular samt en formular til tilmelding til kursus. 

Typen af mål er en ‘hændelse’ og her skal vi have fat i den hændelse, som vi lavede til sidst i Google Tag Manager.

Anders og Sommersang Digital har hjulpet os med opsætning af korrekt produktindeksering og efterfølgende SEO-arbejde.

De leverer nogle særdeles gennemarbejdede søgeordsanalyser, ligesom de løbende sparrer med os ang. udvælgelse af relevante søgetermer ift. vores konkrete situation og marked. Vi er meget tilfredse med samarbejdet omkring SEO. Jeg vil dog også fremhæve, at Anders er en værdifuld ekstern sparringspartner, som aldrig er for nærig til at give et godt råd med på vejen, selvom det ligger ud over det aftalte. Det være sig eks. om hastighedsoptimering, konverteringsoptimering, SoMe, digital annoncering, e-mail marketing, og digital presse/linkbuilding.

Anders og resten af holdet er desuden enormt behagelige at samarbejde med: Gæve nordjyder, der svarer hurtigt og venligt og uden overflødig og irriterende bureau-lingo, men som også skærer igennem og siger nej, hvis vi er på vej ud af en tangent. De bedste anbefalinger herfra.

Morten B. Laursen, kommunikations- og marketingansvarlig, Flexto A/S

I Sommersang Digital har vi fundet den samarbejdspartner som via strategi, rådgivning og eksekvering, både sørger for et tidssvarende teknisk setup og at vi ranker højt på alle de områder vi arbejder indenfor.

Sommersang Digital er hele tiden på forkant med udviklingen og tilbyder os bla. en dashhboard løsning, hvor vi hele tiden kan følge udvikling og trends i content efterspørgsel og derfra udgive content, som specifikt efterspørges lige nu og her.

Med denne rigtige partner for os, har vi øget såvel vores organiske vækst markant, fået en langt bedre konverteringsoptimering og en partner, som har taget sig til at sætte sig ind i vores genre og derfra kunne rådgive os til den mest optimale strategiske indsats.

Peter Sindahl, kommerciel direktør, Migogkbh

Anders er dygtig til at tage os i hånden og ringer bekymret, hvis han føler vi ikke har haft kontakt i lidt tid. Han går rigtig langt for at sørge for, at vi som kunde føler os trygge og tilpasse i det arbejde der udføres. På trods af en kontant besparelse ift. de mere etablerede bureauer, er servicen stadig rigtig god.

Steffen, partner, Landinspektørfirmaet Land&Skel

Fantastiske resultater efter kort tid. Vi har fået flere kunder i “butikken” og salget til private er steget med ca. 25%.

Jens Melgaard, ejer, Autoriseret elektriker Jens Melgaard

Samarbejdet med Sommersang Digital har været et trygt og kompetent miljø at færdes i. Anders er engageret og troværdig i sin tilgang til vores virksomhed og dennes bedste. Optimering af vores hjemmeside på SEO, hvor etik står i højt ift. online adfærd, har Anders imødekommet til perfektion.

Mark Williams, projektleder, Dansk NLP Institut

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

  • Sporing Contact Form 7.

    ,

    Spor på Contact form 7 med Google Tag Manager. Udførlig guide, som kan følges uden, at du er udvikler!

    Læs hele artiklen
  • Sådan installerer du Google Tag Manager.

    ,

    Læs hele artiklen
  • Google Tag Manager.

    ,

    Google Analytics kan give dig en masse vigtige insights, men bruger man det alene, vil det dog have nogle begrænsninger. Ved at lægge tags på dit website og bruge Google Tag Manager sammen med Google Analytics, er du i stand til at indsamle meget mere data, end hvad der ellers ville være muligt.

    Læs hele artiklen

Udvalgte artikler fra vores blog
For mere info kontakt Anders Sommersang.
Tlf. +45 42420648
Mail. info@sommersangdigital.dk

Se alle artikler
42 42 06 48 Lyngvej 3, 9000 Aalborginfo@sommersangdigital.dk