fbpx
Luk dette vindue
Udviklingen for fysiske butikker.

Det er blevet mere udfordrende at eje en fysisk butik.

,

Statistikken taler sit tydelig sprog.

I slutningen af 2014 var der på landsplan 2832 færre fysiske butikker at handle i. Samtidig var der sket en stigning på 15% i nethandlen ift. 2013. En stigning der vel at mærke var på 8,1 mia.

I USA vil der ved udgangen af i år være det største antal butikslukninger siden 2010. Selv store kæder som Macy’s, Sears og Walmart har været tvunget til at lukke de mindst rentable, men ikke nødvendigvis underskudsgivende butikker – og er dermed en udvikling der rammer stor som lille.

Men hvor større kæder kan falde tilbage på en webshop og genkendelighed, kan det være sværere for mindre og ukendte butikker at falde tilbage på online handel, hvor du ikke bare konkurrerer med nabobutikkerne, men butikker fra hele landet, ja måske endda hele verden.

Få et showroom og kombinér fordelene ved fysisk butik og webshop.

Jeg læste en artikel for et par år tilbage, om en virksomhed i Aalborg, der åbnede med et showroom i stedet for en almindelig butik. Jeg fandt løsningen både spændende og interessant og besluttede at kigge nærmere på konsekvenserne af online handel for fysiske butikker.

Et showroom kan bruges på mange måder. Der kan derfor også være andre muligheder end bare at have det mindre og billigere’. Jeg kalder det: ‘GO BIG OR GO HOME’.

For nogle kan et showroom med tilknyttet webshop være en rigtig smart løsning. Specielt hvis du forhandler det samme produkt i forskellige variationer. Med et showroom giver du kunderne mulighed for at se og mærke kvaliteten af et produkt, uden du behøver at have samtlige størrelser og farver.

Butik lukkede ned i hjertet af Aalborg i 2015
I Aalborg lå børnetøjsbutikken ‘Abra Kadabra’ gennem mange år centralt placeret, på en af de dyrere lokaliteter midt i byen. Denne blev drevet videre som en webshop og efterfølgende kom et showroom til.

Ejeren Henriette fortæller:

 

Sommersang Digital
V. Anders Sommersang
Tlf. +45 42420648
Mail. info@sommersangdigital.dk

Skal vi snakke? Kontakt mig her

Butikken var ikke længere rentabel. Huslejen var for høj og færre kunder kom ind i den fysiske butik. Vi har en webshop og meget af handlen flyttede derover. Med et showroom giver vi kunderne mulighed for at afhente pakker, se og røre ved produkterne og bestille varerne fra webshoppen, enten via computer eller iPad. Vi har samtidig kun én størrelse af hvert produkt på hylderne.

Henriette Kjærsgaard, medejer, Abra Kadabra

Med en tablet eller computer får du nem administration i dit showroom og giver dermed kunder muligheden for at handle både fysisk og online. Samtidig holder du dine omkostninger relativt lave.

Det er selvfølgelig ikke en løsning for alle, men for en del kan det være den rette vej at gå, for at penetrere et marked. Samtidig kan det være en løsning på den udfordring, som rigtig mange bycentrum og stormagasiner står med.

Diversiteten i udvalget vil også forøges og det samme vil udbuddet, til gavn for forbrugeren.

GO BIG! Stort, større og størst!

I den anden boldgade finder vi også butikker, hvor det bedre kan betale sig at GO BIG. Et eksempel er Sinnerup, der for nylig åbnede en ny butik i Aalborg. Her har de nærmest indrettet et oplevelsescenter, hvor du kan gå på opdagelse.

Marketingdirektør Thomas Olesen udtalte for nylig til migogaalborg:

Vi har kigget på Aalborg de seneste fem år. Men alle vores butikker er City-butikker, så vi ventede på den helt rigtige lokation. For os er det vigtigt med noget naturligt trafik. Et sted hvor der går mange mennesker forbi, og forhåbentligt lige får lyst til at kigge ind og gå på opdagelse.

Thomas Olesen, marketingdirektør, Sinnerup

Sinnerups valg af lokaler passer perfekt til den type forretning de ønsker at drive. Selvom nogle af varerne kan findes i andre butikker med brugsgenstande, så er der også en lang række unikke produkter, som er Sinnerups egne.

Da størrelsen på produkterne varierer meget, til forskel fra f.eks. en tøjbutik, giver det i deres tilfælde god mening at tage kunderne med på en opdagelsesrejse, for at præsentere produkterne bedst muligt.

Ønsker du fortsat at handle i lokalområdet?

Ja, det viser undersøgelser fra Eniro faktisk, at rigtig mange stadig ønsker. Når det kombutikkermer til produkter inden for elektronik og hårde hvidevarer, foretrækker seks ud af ti danskere at købe i en butik.

Det samme gælder for 69 procent, når det drejer sig om produkter i kategorien sport og fritid, 77 procent, når det gælder bolig og livsstil og 71 procent, når der skal købes tøj og mode.

At have et bycentrum med liv, hvor masser af mennesker færdes og hvor vi hilser på og ser hinanden i øjnene, skyldes i høj grad også tiltrækningen fra fysiske butikker.

Jeg kan derfor kun opfordre til, at I husker at investere i de lokale forretninger også.

Få SEO til webshop og mere synlighed lokalt!

Sælger du produkter i både en fysisk butik og online, så har vi løsningen der passer til dig. Vi sørger for at skræddersy et forløb, hvor dine produkter blive synlige på din webshop, men samtidig gør vi også dine produkter langt mere synlige i dit lokalområde.

Vi lancerer et koncept, der henvender sig til alle webshop-ejerne med en fysisk lokalitet. Lokal Markedsføring har masser erfaring med SEO til webshops og kan vha. mange forskellige metoder hjælpe dig til mere online synlighed samt synlighed i lokalområdet.

Mere om SEO til webshops

Se vores cases

Hvem har vi hjulpet til bedre resultater på Google? Se alle vores cases her!

Læs mere om se vores cases
Betingelser
Læs mere om betingelser
SEO Analyse

En SEO analyse danner grobund for det fremadrettede SEO arbejde på din hjemmeside. En analyse af dit website giver os et overblik over, hvilke områder, der skal ændres eller optimeres for at opnå den største placering i søgemaskiner, som fx Google.

Få en SEO Analyse
42 42 06 48 Lyngvej 3, 9000 Aalborginfo@sommersangdigital.dk