SEO 

Udviklingen for fysiske butikker

Det er blevet mere udfordrende at eje en fysisk butik.

Statistikken taler sit tydelig sprog.

I slutningen af 2014 var der på landsplan 2832 færre fysiske butikker at handle i. Samtidig var der sket en stigning på 15% i nethandlen ift. 2013. En stigning der vel at mærke var på 8,1 mia.

I USA vil der ved udgangen af i år være det største antal butikslukninger siden 2010. Selv store kæder som Macy’s, Sears og Walmart har været tvunget til at lukke de mindst rentable, men ikke nødvendigvis underskudsgivende butikker – og er dermed en udvikling der rammer stor som lille.

Men hvor større kæder kan falde tilbage på en webshop og genkendelighed, kan det være sværere for mindre og ukendte butikker at falde tilbage på online handel, hvor du ikke bare konkurrerer med nabobutikkerne, men butikker fra hele landet, ja måske endda hele verden.

et showroom og kombinér fordelene ved fysisk butik og webshop.

Jeg læste en artikel for et par år tilbage, om en virksomhed i Aalborg, der åbnede med et showroom i stedet for en almindelig butik. Jeg fandt løsningen både spændende og interessant og besluttede at kigge nærmere på konsekvenserne af online handel for fysiske butikker.

Et showroom kan bruges på mange måder. Der kan derfor også være andre muligheder end bare at have det mindre og billigere’. Jeg kalder det: ‘GO BIG OR GO HOME’.

For nogle kan et showroom med tilknyttet webshop være en rigtig smart løsning. Specielt hvis du forhandler det samme produkt i forskellige variationer. Med et showroom giver du kunderne mulighed for at se og mærke kvaliteten af et produkt, uden du behøver at have samtlige størrelser og farver.

Butik lukkede ned i hjertet af Aalborg i 2015

I Aalborg lå børnetøjsbutikken ‘Abra Kadabra’ gennem mange år centralt placeret, på en af de dyrere lokaliteter midt i byen. Denne blev drevet videre som en webshop og efterfølgende kom et showroom til.

Ejeren Henriette fortæller:

Statistikken taler sit tydelig sprog.

I slutningen af 2014 var der på landsplan 2832 færre fysiske butikker at handle i. Samtidig var der sket en stigning på 15% i nethandlen ift. 2013. En stigning der vel at mærke var på 8,1 mia.

I USA vil der ved udgangen af i år være det største antal butikslukninger siden 2010. Selv store kæder som Macy’s, Sears og Walmart har været tvunget til at lukke de mindst rentable, men ikke nødvendigvis underskudsgivende butikker – og er dermed en udvikling der rammer stor som lille.

Men hvor større kæder kan falde tilbage på en webshop og genkendelighed, kan det være sværere for mindre og ukendte butikker at falde tilbage på online handel, hvor du ikke bare konkurrerer med nabobutikkerne, men butikker fra hele landet, ja måske endda hele verden.

et showroom og kombinér fordelene ved fysisk butik og webshop.

Jeg læste en artikel for et par år tilbage, om en virksomhed i Aalborg, der åbnede med et showroom i stedet for en almindelig butik. Jeg fandt løsningen både spændende og interessant og besluttede at kigge nærmere på konsekvenserne af online handel for fysiske butikker.

Et showroom kan bruges på mange måder. Der kan derfor også være andre muligheder end bare at have det mindre og billigere’. Jeg kalder det: ‘GO BIG OR GO HOME’.

For nogle kan et showroom med tilknyttet webshop være en rigtig smart løsning. Specielt hvis du forhandler det samme produkt i forskellige variationer. Med et showroom giver du kunderne mulighed for at se og mærke kvaliteten af et produkt, uden du behøver at have samtlige størrelser og farver.

Butik lukkede ned i hjertet af Aalborg i 2015

I Aalborg lå børnetøjsbutikken ‘Abra Kadabra’ gennem mange år centralt placeret, på en af de dyrere lokaliteter midt i byen. Denne blev drevet videre som en webshop og efterfølgende kom et showroom til.

Ejeren Henriette fortæller:

Butikken var ikke længere rentabel. Huslejen var for høj og færre kunder kom ind i den fysiske butik. Vi har en webshop og meget af handlen flyttede derover. Med et showroom giver vi kunderne mulighed for at afhente pakker, se og røre ved produkterne og bestille varerne fra webshoppen, enten via computer eller iPad. Vi har samtidig kun én størrelse af hvert produkt på hylderne.

Henriette Kjærsgaard, medejer, Abra Kadabra

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

Udvalgte artikler fra vores blog

For mere info kontakt Anders Sommersang.

Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk

 

Se alle artikler
Se alle artikler
Find også Sommersang Digital på de sociale medier

© 2022

Kompetencer & ydelser
Bliv kontaktet