Vi kan ikke komme udenom, at digital markedsføring er datadrevet – god digital markedsføring er i hvert fald. Uanset hvilken slags hjemmeside, der er tale om, er det vigtigt at forstå og få indblik i hvordan de besøgende agerer, når de klikker sig rundt på siden. Så hvad end du arbejder med en stor webshop, en blog, eller måske en hjemmeside ejet af en mindre virksomhed, gælder det, at jo mere data du kan indsamle, jo bedre kan du målrette jeres markedsføring.
Google Analytics kan give dig en masse vigtige insights, men bruger man det alene, vil det dog have nogle begrænsninger. Ved at lægge tags på jeres website og bruge Google Tag Manager sammen med Google Analytics, er du i stand til at indsamle meget mere data, end hvad der ellers ville være muligt.
Tags er små stykker kode, som man kan tilføje på en hjemmeside for at indsamle information og sende det videre til tredjeparter. Du kan bruge tags til mange forskellige formål, som for eksempel scroll tracking, overvågning af udfyldte kontaktformularer, udarbejdelse af heat maps, remarketing, eller tracking af hvordan og hvorfra folk klikker sig ind på til jeres hjemmeside. Man kan også bruge dem til at overvåge specifikke handlinger såsom downloads, clicks på bestemte links, eller når varer bliver fjernet fra en indkøbskurv.
Mange hjemmesider anvender ofte flere forskellige tags og mængden af kode, der skal til for at oprette dem kan være ret overvældende – især hvis du tilføjer eller redigerer dem direkte gennem hjemmesidens source code. Google Tag Manager er et værktøj med et brugervenligt, web-baseret interface, der forenkler processen af at arbejde med tags. Når du bruger GTM er det muligt at tilføje, redigere og deaktivere tags uden at skulle ændre i kildekoden.
Anders Larsen, SEO Specialist, Google Tag Manager Ninja
I Sommersang Digital er Google Tag Manager gået hen og blevet et uvurderligt værktøj, som vi bruger i arbejdet med samtlige af vores kunder.
Programmører og webbureauer kan være noget tunge at danse med, når det kommer til adgang til hjemmesider, hvilket til tider har gjort forskellige opsætninger besværlige og i nogle tilfælde faktisk helt umulige. Men det har ændret sig med Google Tag Manager. Her indsættes et javascript, som ikke påvirker koden på resten af siden, hvorefter du har fri adgang til et hav af spændende muligheder.
Vi vil gerne løfte sløret for nogle af de ting, som vi bruger GTM til – og guide jer til hvordan I laver opsætningen på nogle af dem. Nogle opsætninger er mere komplicerede end andre og kræver forståelse for kode, mens andre er ret simple.
Sådan installerer du Google Tag Manager
Helt overordnet, så er det selvfølgelig vigtigt, at du opsætter sporing med Google Analytics og Facebook Pixel. Det fortæller vi mere om her!
Et skattet plugin, som bliver brugt af mange både danske og udenlandske sider. Gennem Google Tag Manager er det muligt at lave sporing hver gang, der bliver udfyldt en formular på jeres side. Det giver dig godt overblik over hvilke trafikkilder og kampagner, der fungerer i jeres markedsføring – og endnu vigtigere; hvilke, der kan forbedres.
Læs om sporing på contact form 7 her
Det er egentlig ret simpelt og faktisk en ganske fin måde at se, hvordan brugerne interagerer med jeres side, at spore på hhv. hvor langt ned de enkelte brugere scroller samt om enkelte CCS-elementer (f.eks. købs- eller kontaktknapper) bliver synlige for brugeren – og ikke mindst – om de klikker på dem.
I stedet for at bruge f.eks. Hotjar, så får I på denne måde forholdsvis let tilgængelig data, hvor I selv kan bestemme hvad der skal indsamles data omkring.
Hvis du har en meget dyb side, med indhold hvor du på f.eks. mobiltelefon, men for den sags skyld også desktop, skal scrolle meget og du har vigtige informationer et godt stykke nede på siden, så er det interessant at se om brugeren overhovedet bliver eksponeret for det.
Hvis ikke, så vil vi anbefale, at du omstrukturerer siden og indholdet!
Det kan også være købsknappen på en webshop, der bliver presset langt ned pga. produktbeskrivelse, billeder mv. Bliver brugerne ikke eksponeret for en købsknap, så lægger de selvsagt heller ikke noget i kurven. Det er uvurderlig data, der forholdsvis nemt kan sættes op og omsættes til mersalg og en højere konverteringsrate.
Vi bruger også GTM til at opsætte ehandelssporinger, hvor vi kan opsætte forskellige touchpoint ift. hvor kunderne falder fra. Det giver et indblik i, hvor der skal gøres en indsats ift. at optimere eksempelvis checkout flowet.
Dette er især noget vi bruger, når der er flere steps før brugeren foretager en konvertering.
Det kan også være relevant at lave A/B splittest af farver på knapper. Gennem GTM kan du lave nogle hurtige tests af, hvordan jeres call-to-action farver fungerer mest optimalt. Det kan igen være med til at øge konverteringsraten og skabe mersalg.
Vi viser i denne omgang ikke hvordan du opretter splittests, da opsætningen er mere avanceret og kræver, at du har har en lidt større forståelse for kode.