SEO 

Mobile first index

Brugen af Internettet ændrer sig. I løbet af år 2016 skete der noget skelsættende. Man registrerede for første gang, at procentdelen for brugen af Internettet på mobil, oversteg andelen fra computer. Det betød, at der kom endnu mere fokus på at mobilvenlige hjemmesider, med et responsivt design, der tilpasses mobilen. Allerede i 2015 var der tegn på, at det ville ske og derfor lancerede Google “Mobilegeddon”.

juni 4, 2018

Hvilken betydning får Mobile First Index?

pt. har Google én version der indekseres, nemlig desktop-versionen. Din side bliver også læst af en bot, der kigger på de mobile signaler, men signalerne sendes til desktop-indekset, hvorefter rankings justeres.

Dette har skabt problemer for Google, da nogle sider ikke indeholder det samme indhold på mobilversionen, som på desktop.

Det betyder i praksis, at resultater bliver indekseret ud fra indholdet på desktop-versionen, som slet ikke eksisterer på mobilversionen og derfor ender brugerne på en tom side.

Det problem ønsker Google at løse. På deres webmaster blog siger de følgende:

“Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results.”

Allerede nu indekseres mobilvenlighed højere

Som Google skriver i deres Webmaster blog, så tyder meget på at muligheden for indeksering af mobilversionens indhold bliver altafgørende. Det mobile index betyder, at Google først og fremmest kigger på de signaler, som den mobile version af siden sender.

Det er selvfølgelig vigtigt, at siden er responsiv, således menu, tekst, trykbare elementer mv. tilpasser sig til den enkelte skærmstørrelse.

Mobile First ændrer grundlæggende ikke på rankings, medmindre du viser mindre eller intet indhold på dinMiritglas mobile version kontra desktop(computer-verison).

Allerede for snart to år siden, i april 2015, kom ‘Mobilegeddon’, der i endnu højere grad tog og tager højde for de mobile signaler.

Du kan se om din side er mobilvenlig her:

https://search.google.com/search-console/mobile-friendly

Selv efter ‘Mobilegeddon’, findes der mange sider der ikke er responsive. Det betyder, at du ikke er konkurrencedygtig og helt sikkert ikke ligger i toppen af søgeresultaterne og heller ikke kommer det.

Det er derfor på tide, at du får lavet nyt, hvis du ikke allerede er igang!

En anden ting, der i fremtiden bliver endnu mere vigtig, er indlæsningshastigheden på din hjemmeside. Også kaldet loadtid.

Anders - SEO Specialist

Har du brug for en analyse af din hjemmeside?

Anders Sommersang, ejer og SEO Specialist

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

Udvalgte artikler fra vores blog

For mere info kontakt Anders Sommersang.

Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk

 

Se alle artikler
Se alle artikler
Find også Sommersang Digital på de sociale medier

© 2022

Kompetencer & ydelser
Bliv kontaktet