Har I en WordPress-løsning og ønsker I at spore på Contact Form 7, så kan I med fordel bruge Google Tag Manager. Gennem Google Tag Manager er det muligt at spore på udfyldte formularer, helt uden hjælp fra en programmør. Herunder har vi lavet en trinvis guide til, hvordan du gør.Ifølge cf7 dokumentation er der forskellige mulige DOM events, som vi kan lytte efter i vores tag. Disse er:
Vi bruger i dette tilfælde wpcf7mailsent. På denne måde sikrer vi , at formularen er udfyldt korrekt og mailen afsendt. Og dermed er vi et skridt tættere på at spore en konvertering! Herunder viser vi, hvordan du sætter Google Tag Manager korrekt op til at spore på contact form 7.
Anders Larsen, SEO Specialist
Først tilføjer du scriptet ved at lave et nyt tag, hvor du vælger ‘‘tilpasset html’. Scriptet skal trigge på alle sider, så vi sikrer opsamling af udfyldte formularer på hele domænet. Du skal tilføje følgende script:
<script>
document.addEventListener( ‘wpcf7mailsent’, function( event ) {
window.dataLayer.push({
“event” : “cf7submission”,
“formId” : event.detail.contactFormId,
“response” : event.detail.inputs
}) });
</script>
Du tilføjer herefter triggeren ‘all pages’ til tagget.
NB! Der findes et hav af forskellige triggers. Bl.a. kan du bruge CSS-elementer, som vi fortæller om her.
For de fleste af de domæner, som vi arbejder med, gælder det, at der findes flere end én formular på siden. Derfor skal vi have hevet id’et på formularerne trukket ud, så vi i målsporingen i Analytics kan differentiere mellem, hvilken der bliver udfyldt.
Det gør vi vha. en datalagsvariabel, deraf navngivningen dlv, som vi skal bruge, når vi opretter eventet til selve sporingen, som er sidste trin.
Herunder kan I se et billede af tagget, som smider data til Analytics. {{dlv – formid}}, som vi oprettede, sørger for at vi kan adskille de forskellige formularer i Analytics, som er sidste step:
… Selve målsporingen!
Under mål i ‘administrator’ i Analytics opretter vi et ‘tilpasset’ mål. Navnet er i dette tilfælde ‘kontaktformular’, da der på siden er en almindelig formular samt en formular til tilmelding til kursus. Typen af mål er en ‘hændelse’ og her skal vi have fat i den hændelse, som vi lavede til sidst i Google Tag Manager.
Udvalgte artikler fra vores blog
For mere info kontakt Anders Sommersang.
Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk