SEO 

Sporing contact form 7

maj 18, 2020

Sporing af Contact form 7 i Google Tag Manager

Har I en WordPress-løsning og ønsker I at spore på Contact Form 7, så kan I med fordel bruge Google Tag Manager. Gennem Google Tag Manager er det muligt at spore på udfyldte formularer, helt uden hjælp fra en programmør. Herunder har vi lavet en trinvis guide til, hvordan du gør.Ifølge cf7 dokumentation er der forskellige mulige DOM events, som vi kan lytte efter i vores tag. Disse er:

  • wpcf7invalid – Udløses når kontaktformen er udført, men der er ikke sendt nogen e-mail, fordi der er felter med ugyldig input.
  • wpcf7spam – Udløses når kontaktformen er udført, men der er ikke sendt nogen e-mail, fordi der er fundet en mulig spam aktivitet.
  • wpcf7mailsent – Udløses når kontaktformen er udført, og der er sendt en mail.
  • wpcf7mailfailed – Udløses når kontaktformen er udført, men der er ikke sendt nogen e-maill.
  • wpcf7submit -Udløses når kontaktformen er udført, uanset om der er sendt en mail eller ej.

Vi bruger i dette tilfælde wpcf7mailsent. På denne måde sikrer vi , at formularen er udfyldt korrekt og mailen afsendt. Og dermed er vi et skridt tættere på at spore en konvertering!  Herunder viser vi, hvordan du sætter Google Tag Manager korrekt op til at spore på contact form 7.

Skal vi hjælpe med opsætning af Google Tag manager?

Anders Larsen, SEO Specialist

Opsætning af sporing på contact form 7

Først tilføjer du scriptet ved at lave et nyt tag, hvor du vælger ‘‘tilpasset html’. Scriptet skal trigge på alle sider, så vi sikrer opsamling af udfyldte formularer på hele domænet. Du skal tilføje følgende script:

<script>

    document.addEventListener( ‘wpcf7mailsent’, function( event ) {

    window.dataLayer.push({ 

   “event” : “cf7submission”,

    “formId” : event.detail.contactFormId,

    “response” : event.detail.inputs

    })  });

 </script>

Du tilføjer herefter triggeren ‘all pages’ til tagget. 

NB! Der findes et hav af forskellige triggers. Bl.a. kan du bruge CSS-elementer, som vi fortæller om her.

For de fleste af de domæner, som vi arbejder med, gælder det, at der findes flere end én formular på siden. Derfor skal vi have hevet id’et på formularerne trukket ud, så vi i målsporingen i Analytics kan differentiere mellem, hvilken der bliver udfyldt.

Det gør vi vha. en datalagsvariabel, deraf navngivningen dlv, som vi skal bruge, når vi opretter eventet til selve sporingen, som er sidste trin.

Herunder kan I se et billede af tagget, som smider data til Analytics. {{dlv – formid}}, som vi oprettede, sørger for at vi kan adskille de forskellige formularer i Analytics, som er sidste step:

… Selve målsporingen!

Opsætning af sporing i Analytics

Under mål i ‘administrator’ i Analytics opretter vi et ‘tilpasset’ mål. Navnet er i dette tilfælde ‘kontaktformular’, da der på siden er en almindelig formular samt en formular til tilmelding til kursus. Typen af mål er en ‘hændelse’ og her skal vi have fat i den hændelse, som vi lavede til sidst i Google Tag Manager.

Lidt godt læsestof fra Sommersang Digital.

Udvalgte artikler fra vores blog

For mere info kontakt Anders Sommersang.

Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk

 

Se alle artikler
Se alle artikler
Find også Sommersang Digital på de sociale medier

© 2022

Kompetencer & ydelser
Bliv kontaktet