Webshop SEO henvender sig til virksomheder, som har en webshop, hvor der sælges produkter online. Det kan være virksomheder som kun har en webshop, men også virksomheder som både har en webshop og en fysisk butik eller showroom. Det kan fx være tøjbutikker, interiør forretninger, elektronikforretninger eller anden form for virksomhed, som sælger produkter online.
Formålet med SEO til webshops er at give mere synlighed online, men samtidig også synlighed i lokalområdet, hvis virksomheden ligeledes har en fysisk butik eller showroom.
En typisk webshop søgning kunne fx være “hvid skjorte” eller måske en longtailsøgning som “hvid skjorte fra Ralph Lauren med striber”.
I disse typer søgninger fortæller du Google, at du enten leder efter en specifik hvid skjorte eller bare en skjorte, der er hvid. Søgemaskinen parrer derfor denne søgning med resultater fundet på de forskellige webshops rundt på nettet.
Når det er longtail, bliver søgningen ofte mere specifik og derfor er dit indhold og dine beskrivelser ekstremt vigtige.
Google kan dog kun gøre dette, hvis dine hjemmeside er optimeret i forhold til denne type søgninger. Den kan nemlig ikke vide, at du sælger en hvid skjorte, hvis ikke den får det fortalt. Google har behov for så mange pejlemærker som muligt ift. om den specifikke underside, indeholder det pågældende produkt. Udover beskrivelsen, kan det f.eks. være:
Webshop SEO er derfor et rigtig godt værktøj til at generere flere besøgende til din webshop, samt generere flere salg, fordi du får besøgende, der leder efter lige præcis de produkter du sælger.
Anders Sommersang, ejer og SEO Specialist
SEO til webshops kræver mere vedholdende arbejde end SEO til en almindelig hjemmeside, grundet at webshops ofte har flere undersider med langt mere indhold, og dette indhold konstant er under forandring.
Det er derfor vigtigt at få udviklet et form for regelsæt over, hvordan SEO arbejdet skal håndteres på netop din hjemmeside, således man kan implementere disse regler, når produkter bliver udsolgt og nye kommer til.
Det er vigtigt, at alle dine produkter er synlige på nettet, samt at du fremviser, hvad din webshop kan i modsætning til dine konkurrenter. Hvis ikke du er synlig på nettet, risikerer du at potentielt mange kunder vil overse dig i en ekstremt konkurrerende branche.
SEO til webshops kræver derfor hårdt og vedholdende arbejde, hvis man skal sikre at betingelserne for Googles parametre bliver opfyldt, og dermed er synlig blandt sine konkurrenter på markedet.
Webshop SEO handler nemlig langt hen af vejen om at få mere synlighed end sine konkurrenter, således man får det salg, som normalt ville være gået til sine konkurrenter.
Udvalgte artikler fra vores blog
For mere info kontakt Anders Sommersang.
Tlf. +45 42 42 06 48
Mail. Info@sommersangdigital.dk